سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

اعضای آنلاین

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

دوشنبه 10 ارديبهشت 1403
  • روز ملي خليج فارس
  • آغاز عمليات بيت المقدس، 1361 هـ‌.ش
21 شوال 1445
  • فتح اندلس به دست مسلمانان، 92 هـ ق
Monday 29 Apr 2024
    به سکوی پرتاب شهرت و افتخار ،نجابت و اقتدار ... سایت ادبی شعرناب خوش آمدید مقدمتان گلباران🌹🌹

    دوشنبه ۱۰ ارديبهشت

                                مجادله یِ  دو نسل(پدر عاقل وفرزند پرسشگر)

    شعری از

    سید مقتدی هاشمی پرست

    از دفتر کتاب شعر زندگی نوع شعر مثنوی

    ارسال شده در تاریخ شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ ۲۳:۳۷ شماره ثبت ۸۵۹۸۲
      بازدید : ۵۲۰   |    نظرات : ۶

    رنگ شــعــر
    رنگ زمینه
    دفاتر شعر سید مقتدی هاشمی پرست

                                مجادله یِ  دو نسل   ("     پدر عاقل و فرزند پرسشگر")
                      بو د  مردی   در     زمانهای    قدیم
    عاقل و دانا ،      توانمند     و  فهیم
    داشت فرزندی نکو خو  و  ،    حلیم
    هوشِ و افر ، پیر  وِ   عقل     سلیم
    آن پدر شاد از پسر بود و،     رهش
    در مسا یل  یا رِاو  ،  گه    رهبرش
    روز وشب اندیشه بودش ،  رنج  او
    از خدا  می خواست ، کسبِ  کنج  او
     
    آن پدر می گفت   ای جانم   پسر
    مالک    فرزند  باشد    هر  پدر
    هر چه را می گویمت هشیار  باش
    رایِ من را کار بند  و   یار   باش
     
    آن پسر پر سید روزی ،این  ببین !
    دوست دارم من تو را،تو هم همین
    من پدر    نامم     ترا  هستم   پسر
    گر نبودم   من  ،   ننا مند ت  پدر !
     
    گفت  : ای  فرزند  نیک  و خوبرو
    همرهی کن  بندگان، در جست وجو
    آن خداوندی   که  این دنیایٌ  کِشت
    دوست  دارد  بنده  اش، آید  بهشت
    لیک هر کس  رفت  راهِ   کٌفرِ دین
    آتشِ دوزخ  ببیند ،  رنج   و   کین!
     
    گفت: پس من را   خدا ،آورد  این  ؟
    بهرِ من خواهد مرا، یا  خود،  چنین؟
    من نخواهم   گر  کسی ، من   آفرید
    خود  مجوز داد و ،  خشنود از  پدید
    من چرا  باید   پذیرم  هر چه ساخت؟
    او کٌند  بازیّ  و من  مسئول  باخت ؟!
    گر کسی  دانه  بکشت و  زهر    چید
    مردمان  خوردند و مرگ  آمد    پدید
    بر ستیزد  بو ته را   از  جا   کند  ! ؟
    خشم   سازد     رویِ  آتش    افکند؟
     
    آن که دانه   داد  و، آن که دانه کشت
    در خورِلطف اند و بوته ،نی بهشت!؟
                              گر  به عالم    چیزی از   عالم   نبود!
                              خالق   و خلقت ،و    عالم  هم  نبود !
                              آن  نبودن   بهتر   از   بودن   نبود؟
    یا که بودن بود و  ،این  بودن  نبود !
     
                              من   چرا  چون  برده  باشم  ناتوان  ؟
                               عمرِ خود  چون   آب، در جویی   روان
    روز و شب  از  بودنم ،   رنج   آورند
    خالق   این  برده ها    گنج      آورند؟
    قصه یِ شاه  و  گدا ، نا  گفتنی است
    شیوه یِ فرمان  دهی  هم رفتنی  است
     
    آن پدر گفتا   :    که  ای  فرزند خوب
    منطق و   آگاهیت   ،  کرد    میخکوب
    کس نداند  اصلِ مو ضوع ،  در جهان
    کرده    قانونی   بنا     ،   سیرِ  زمان
                               این که می بینی تو درکِ   این و   آن
                                مبتنی    گردیده      بر  ،  دیدِ  کسان
                   آن شبانِ ساده ،  خالق،   خٌرد داشت!
                    اعتراضِ  موسیِ عمران       گذاشت
                    "وحی آمد سویِ    موسی  از    خدا
                     بنده یِ ما را،    چرا کردی  جدا "؟
     
    هر چه آگاهی       فرا تر   می   رود
    قدرت  خالق،   غرا تر    می   شود
    آن قدیم و، این زمان، شبه     هم اند
    آن شبانِ  ساده  و  ، موسی ،من اند
    ما نمی دانیم اصلِ  نکته چیست  !!!
    درک ما ها بوده این ها، قّصه نیست
    ما و من ها،   طیّ این   دورانِ   دور
    در فتادیم ،  این چنین،  در قصرِ نور
    هر بیانی، در زمان خود  ،   نکوست
    گر زمان را بشکنی ،   امروز  اوست
    گر ،به  چشم  روز    آرد   آن   سخن
    جلوه یِ   طاووس   یابد     ، هر زَغن
     
    کَس  نداند  رازِ  زاد  و    ،     زند گی
    باوری    گوید ،   بکن  تو    بندگی
    فکر کن هم چون   رباتی   هوشمند
    بسته بندی  گشته  مغزت  ، با رَوند
    هرزمان راه و روش درپیش توست
    بازیِ این زندگی   ،   راهی که  جٌست
    با رقیبان و ،      مسیر و،  راهِ   سست
    گر کنی در این جها ن   بازی    درست
    این جهان پندارِ  ،  راهِ   کِشتِ    توست
    آن جها ن است  عاقبت  ،باید که جٌست!
    در جهانِ  جاودان ، یابی  ،     بهشت !!
    بهتر   از  این ،  زندگی   ، چیزی نهشت
     
    آن پسر گفتا: که   باور ،    باور     است
    راهِ   خوبی    بود  و، هست و یاور است
    من سئوالم ،   رازِ مرگ و ، زندگی است
    خسته  از   نادانیم   نِی   ، بندگی     است
    هر  کسی   را  نوبتی  در   بازی   است ؟
    ازعروسک  های   بازی   راضی  است ؟
    گر گنی  این     بازیِ  خود  را   قشنگ ؟
    عمرِ خود را می کنی  طی  ،  بی  درنگ؟
     
    آن جهان ،  مزدی است  بهرِ   ِکارِ من   ؟
    تا   چه  حا صل    آید    از  پیکاِ رِ من !؟
    کل موجودات  ،     هستند  این  چنان    ؟
    می شوند    پیدا   زمین،    یا  کهکشان؟
    بعدِ    مدت  ها    ،  دگرگون    می شوند؟
    ذره  ها ،  باقی  ،  به  گردون  می شوند؟
    لیک  ،منشا  ء  را  چه کس  آغاز  کرد  ؟
    با چه فکری   این  جهان را ساز   کرد   ؟
    خود،  چگونه      شد پدید   و  ،  در کجا؟
    پس ، فضایی  قبلِ  او   با شد      به جا! !
     
    گر   بهشت      کبریایی     ،   هدیه    باد
    من ندانم     علتش ،     آرم     به     یاد
    گر   ندانم     کلِ   عالم      بهرِ      چیست
    آن زمینِ   بازی هم ،  از آنِ       کیست ؟
    یا ندانم      آخرِ    این     هدیه      چیست
    مرگ بهتر باشد  از صبر ی    که   نیست
     
    گفت  ای    فرزند        :  ما     شرمنده ایم
    در   جهان     تنها    به    باور   زنده ا یم
    باورِ   ما      در     قبولِ     بندگی     است
    بی وجود   بت   ،  کجا      این   زندگیست
    جایِ    بت ،  در   ذهن    باشد این   زمان!
    قدرتی    پر قدرت     و    تاب     و   توان!
    یک  صفت ،   با بٌعدِ  یکتا  ،  بهرِ     اوست
    بی نیاز و،    صانع و    ،   رحمانِ  دوست
    بٌعدِ   بودن ،   یا ،   نبودن   ،    بهر ماست
    فکرِ  انسان ،  کذب  باشد  ،  یا که راست !
    آن   خداوندی  ، که     ما    را         آفرید
    یا   ،    خداوندی     ، که   ما ها      آفرید
    ما       نمی   دانیم    چون     است     اولی
    دومی     را می   شود   هر     جا    بَری !
    او    فرا    فوق    است    و   ما ها  بنده ایم
    فکر   ما    گوید      چنین  ،    تا   زنده ایم
    او    فرا     باشد     ز      کل         ماجرا
    ما  و  من  ها    ، هی   بپرسد  پس چرا   ؟
     
    آن پسر گفتا :    چو  پرسی    زنده ای !!!
    چون      بمیری     از    تفکّر      مانده ای
    مرکزِ    هر   پرسش و   ،هر فکر و  ،  کار
    مغز   باشد   ،   بستگی       بر      ساختار
    سا ختار       مغز       چون    فرمان    دهد
    روح بخشد جسم  را      و     جان       دهد
    گر بر    آری     مغز را     از    جسمِ    من
    جسم ماند  نا توان     ،   بی     روح   و  تن
    هوشمندی  ،  زاده یِ  جسم است و   ساخت
    گَر  به   هم   ریزد   تشکل  ،  روح  باخت!
    گردشِ  این    کهکشان ها  از چه  روست ؟
    با   مسیرِ     هوشمند ی      روبروست   !
    این تحرک   ،  روح   ،  بخشیده     بر   آن
    چو ن   فرو     ریزد ،  نه این   ماند  نه آن
    عامل و معلول  ،   در     کارند    و     بس
    زنده ها     و     زندگی    دارند     ز   پس
    در نهایت  جمع       گردند          نقطه ای
    نقطه یِ     آغازِ             دیگر     رٌفته ای
    عالمی    از    نو    شروع     گردد     پدید
    گو خداوند  یست      ناظر     ، کس     ندید
    ما     و من های       دگر ، روی      آورند
    سمتِ  تکمیلِ    جهان   ،   سو ی     آورند
     
    من اگر    هم  ،  باوری     تمکین       کنم
    بهرِ   آن   است        زندگی  ، ممکن  کنم
    بهرِ      آسایش   ،     بیارم          باوری
    که   این  خداوند    جهان    است  و ،بری
    او    نظارت    می کند     بر        بندگان
    هرچه   او  خواهد ،  همان   باشد ،  بدان!
    هر  چه  پیش  آید   بگو  خیرِ  من  است !
    مصلحت   این    بوده،  احساسِ تن   است
    این  جهان ، بخشی  به شکلِ زندگی است
    صحنه ها یِ  نقش تو     در  بندگی   است
    اصلِ اوضاع ،   در   جهانی   دیگر  است
    رو زِ کنکو رِ  ورودت      ،   محشر است
    در حسابت  هست   هر   نیک   و ،  َبد ی
    با  ترا زِ  نمره  ،  جا یی      که       زدی
    گر بهشت  افتاده ای   ،       هشیار  باش
    نعمتِ   وافر   بیابی   ،  راز     و    فاش
    آن قَدر مانی  به  عیش و  پوش  و  نوش
    تا      شوی    خسته  ، بیا ید  مغز  جوش
    گر ، سرانجامت       جهنم    سهم      بود
    تا ر و  پودت  ،  نقطه  ذوبِ سنگ    بود
    گر فشارِ  محکمی   هم     بر    تو      بود
    دا نه ی الماس    خواهی   گشت     و  پود
    پس  سر انجامش   سراسر خستگی است
    عّلت      این     فکر  ها  ، دلبستگی است
     
    آن  پدر گفت :  ای     پسر      دلبستگی   !
    عشق    آرد    ،   رفع   سازد،      خستگی
    قدرتِ  عشق است  می سازد     درست    !
    آن    چه     را   در زندگی    باید که  جٌست
    اولین     کارش     بقایِ    زندگی       است
    چون   بقا    دنباله اش    جو یندگی    است
    پس    اگر   کوشش  برایِ     درک      بود
    کی   بشر    فکرش  به سویِ ترک       بود
    زندگی  ،    انگیزه     پیدا            می کند
    راه  و   رسمِ       تازه       بر پا   می  کند
     
    تابش این  تازه  ها  ، یک   زندگی    است
    انعکاسش  قدرت و ،    تابند گی      است
    در      پیِ   تا  بندگی    ها    جستجوست
    آدمِ پو یا    ،   پیِ     هر   گفت و  گوست
    کی مجالِ  و فرصت     افسردگی      است
    در نهایت  شور و ،  حالش   زندگی  است
    چون    بقا  محدو د    باشد  در     جهان!
    بودن  دیگر     جهان   هست        ارمغان !
     
    پس    به  باور ،   باوری    آمد     پدید
    باوری دارم  ، که   کس  آن    را  ندید!
    باور ما  ،  پس    برای   زندگی است !!!
    هر  کسی ،   دارایِ  یک    ارزندگی است
    زین سبب انسا ن  پدید   آورده        راه
    تا       کند    دور  ی ،زِ    رفتا رِ     گناه
    هم  ، نباشد    زندگی  سست    و   عَبث
    هم  بری    ماند    ،   زِ  آزاری    به کس
    صورتی  از  جلوه یِ      پا یند گی   است
     
    آن پسر گفت :       گر  پذیرم  فکرِ  تو  !
    دور     دانم    پو چی    از    این ذکرِ تو!
    طی    کنم    راهِ       تفکر     را   مدام  !
    سخت    محکم    باشم    اندر  این  مرام!
    از  قضا  روزی شود    روشن      ضمیر
    نیست گندم،   کاه    و ِگل    بوده   خمیر
    خشت   اول      کج  شده   ،    از    ابتدا
    ریز ، آن    دیوارِ کج        تا       انتها!
    تا ببینی  ،  پشتِ   آن   دیوار     چیست!
    آن حقیقت   پشت  این دیوا ر      نیست!
    جمله   ، باطل بوده    و ،  فکرِ       تباه
    کرده ای مالِ    حرامی      را      مبا  ح
    زندگی را   داده ای   بر باد   ،   پاک !!!
    بر  نخواهی گشت   ، تا  گویی چه باک
    آن زمان می گویی :ای شانش خراب  ؟!
    این  چه شانس  بود، کرده  دل   کباب؟
     
    ما  ، رهانیدیم      آن       فرِد      فقیر!
    دل   خو شی    آورد  آن    کارِ   حقیر!
    او  زمانی    در   جهان  قدرت    ببرد
    معتبر گشت و  ،  هزاران    سَر  سپرد
     
    یا ،  نشاندیم  آن   درختِ  پر  زِ     بار
    هدیه     ای بر  مردم و  این    روزگار
    آن درخت  ،  افتا د  رویِ  آن      یتیم
    زخم ، شد  مرگ آور و ، دور از حکیم
    لیک  ، اینک     گشته  روشن  کار ما
    بانی  مرگ    است  حالِ  زار    ما  !؟
     
    پس   بخواهم    باوری    باور    کنم
    عقل و هوش    مر دگان   یا ور   کنم؟
                 مبتنی بر احتمال است    صحت اش ؟
                  آن چنا  نی    نیست  ،  ارج و  دقتش؟
                   باز  پرسم  چیست  آ خر ،  ما جرا  ؟
                  رنجِ   نادانی،    که  داند   " مقتدا"؟
    ۱
    اشتراک گذاری این شعر

    نقدها و نظرات
    دانیال شریفی ( دادار تکست )
    يکشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ ۲۳:۴۹
    زیبا بود خندانک خندانک
    سید مقتدی هاشمی پرست
    سید مقتدی هاشمی پرست
    سه شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ ۰۹:۰۶
    از توجه جناب عالی بسیار متشکرم
    ارسال پاسخ
    ایمان اسماعیلی (راجی)
    دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ ۰۱:۰۶
    درود بر این قلم توانا و استوار
    زنده باد شاعر عزیز
    قلمتون مانا 🌹🌹🌹
    سید مقتدی هاشمی پرست
    سید مقتدی هاشمی پرست
    پنجشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ ۲۱:۵۹
    بسیار زیبا حسن نظر خود را بیان کرده اید ممنونم.
    ارسال پاسخ
    شعله(مریم.هزارجریبی)
    يکشنبه ۹ شهريور ۱۳۹۹ ۰۰:۴۰
    درود جناب مقتدی
    اول شعر اخریی که سرودید مطالعه کردم و این شعر را تا نیمه خواندم و باقی اش را بهتر این است با دقت خواند نمیدانم چند نفر این شعر را تا اخرین بیت خواهند خواند ولی حس میکنم باید با تمرکز و ذهن باز مطالعه کنند نه سرسری اینجا دیگر دنبال مشکلات وزن و قافیه نباید باشند هر چند مثنوی خیلی زیبایی است اما به نظرم همه ی اساتید و دوستان جمع باید اشعارتان را مطالعه کنند.با تمام توجه و دقت البته باید روی این اشعار فکر کرد خیلی زیبا بود قلمتان را در حالی که معنای شعرتان مرا با خود برد نمیتوانم فعلا قضاوت کنم اما واجب شد تمامی اشعارتان را با دقت تمام مطالعه کنم.
    فعلا باید فقط افرین گفت به قلمتان تا به درک کامل اشعارتان رسید

    خندانک
    سید مقتدی هاشمی پرست
    سید مقتدی هاشمی پرست
    سه شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۹ ۲۲:۵۲
    با سلام وتشکر بسیار از اظهار نظر بسیارجامع شما،آری آشنا داند صدای آشنا شعر کوتاه جایِ خود دارد وشعر بلند جای خود، من نظرم تنها شعر نیست بیان اندیشه هایی که از فکرِ بسیاری از ما ها می گذرد ،
    همکاران کمی، حوصله یِ شعر بلند دارند و در مفاهیم ومعانی تفکر ودقت نظر هایِ لازم را به کار می گیرند ،امید وارم این فرصت برای صاحب نظران بیشتری پدید آیدتا اظهار نظرات آن ها مورد استفاده من هم قرار گیرد.
    ارسال پاسخ
    تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


    (متن های کوتاه و غیر مرتبط با نقد، با صلاحدید مدیران حذف خواهند شد)
    ارسال پیام خصوصی

    نقد و آموزش

    نظرات

    مشاعره

    کاربران اشتراک دار

    محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
    کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
    استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
    1